Kaj je lepo oziroma grdo?
Na to vprašanje je težko dati splošen odgovor, ker ne obstaja na splošno lepo ali grdo ampak mišljenje o tem. Vedenjski ekonomiji ustvarjeni na podlagi pristranskosti oblikovalcev trendov lepote sem se včasih tudi sama bolj podrejala, danes pa se o lepoti pogajam. Seveda nas ustvarjalci trendov lepote včasih zmanipulirajo tako, da nas nek koncept lepote premami a vedno bolj razumemo, da so drugi elementi veliko pomembnejši in koncept lepote dejansko ne služi nam ampak oblikovalcem in tržnikom.
V sodobnem vele-potrošniškem svetu je za uspeh vele-potrošnje zaželeno, da smo potrošniki na področju lepote vse bolj nagnjeni k doseganju konsenza o standardni lepoti oziroma lepem, ki je kot lepo priznano v očeh večine. Najbližje taki lepoti smo, ko se mnenje o lepoti poenoti. Takrat se strinjamo, da je lepota popolna. Toda tudi take, »popolne« lepote se lahko nasitimo. Zato ni čudno, da je eden od novejših trendov notranjega oblikovanja japonska estetika wabi-sabi, ki jo opisujejo kot lepota nepopolnosti.
Zakaj se ustvarja mišljenje o lepoti?
Nobeno področje potrošnje ni imuno na trende lepote. Za boljši uspeh dizajna nekega proizvoda oblikovalci oblikujejo naše vedenje. Dognanja na področju vedenjske ekonomije, spoznavne psihologije, antropologije in drugih znanosti nam lahko pomagajo razumeti, kako poteka naše odločanje o lepoti. Potrošniki ne uporabljamo predvsem zavestnega razmišljanja ampak razmišljanje, ki se dogaja pod stopnjo zavedanja. Odvisni smo od čustvenih presoj vrednosti in dovzetni za pristranskost.
Oblikovalci in mediji se redno ukvarjajo z izzivom, kako učinkovito prepričevati oblikovanje. S takim razumevanjem se naša potrošniška vloga giblje okrog želja oblikovalcev. Kompleksno oblikovanje oblikuje uspeh proizvoda in vele potrošnje. Oblikovalci z oblikovanjem proizvoda in vedenja spodbudijo, da spremenimo svoje vedenje, mišljenje o lepoti in posledično nakupne navade. Oblikovalci niso oblikovalci, če ne oblikujejo, zatorej so neke vrste učinkovito orodje za manipulacijo potrošnika in pomemben element uspeha vele-potrošnje.
Potrošnja se vsekakor enostavnejše oblikuje z oblikovanjem mišljenja o lepoti ali popolnosti.
Izpostavila bom primer, ki se tiče izbire barve in ga večina pozna. O barvah in simboliki barv obstaja veliko teorij. Ena od njih je koncept druženja kečapa in gorčice, kateri predpostavlja, da naj bi kombiniranje rdeče in rumene barve vzbudilo apetit. Na primeru ameriškega podjetja, ki prodaja hamburgerje po vsem svetu, bi koncept druženja kečapa in gorčice zlahka potrdili.
Če bi skozi koncept barv želeli ustvarjati mišljenje o lepoti klimatskih naprav, bi ob trženju izpostavili sledeče pomene treh barv:
Črna
Črna barva zagotovlja večji nadzor, kljubuje trendom in je brezčasna. Simbolizira resnost in vzbuja spoštovanje. Najljubša je realistom, ki morajo vedno imeti nadzor. Zaradi brezčasnosti, je hkrati tudi samozadostna, povezuje se s prestižem in močjo.
Rdeča
Je izjemno močna in žari, zato vedno popestri okolico. Radi jo imajo ljudje odprte in preproste narave, ki imajo radi življenje in se ne želijo skrivati. Z rdečo prinesemo energijo in veselje v prostore a je ne sme biti preveč, ker lahko vodi v stres.
Bela
Izbira bele barve vzbuja občutek popolnosti, je simbol čistosti in nedolžnosti. Je pozitivna in se rada druži s kakršnokoli barvo. Belo pri urejanju prostora izbirajo zelo pedantne osebe, ki želijo živeti organizirano.
Kaj pa pomen tistega dela oblikovanja, ki ne manipulira z mišljenjem o lepoti?
Oblikovanje lahko pomaga doseči želene rezultate oblikovanega izdelka. Ta vidik oblikovanja je veliko pomembnejši od oblikovanja koncepta lepote, saj združuje kompleksna znanja izvedbe podrobnosti, zaradi katerih je kateri koli proizvod dejansko odličen in uporaben.
Vloga oblikovalcev torej ni le vloga dajalcev forme lepote ampak tudi dajalcev dobre uporabniške izkušnje. Torej ne obstaja le del oblikovanja, ki manipulira z mišljenjem o lepoti ampak del oblikovanja, ki zagotavlja ustrezno uporabnost izdelkov in zadovoljstvo njihovih uporabnikov, ki s tem postanejo komunikatorji vrednosti proizvoda. Rezultat je pozitiven, proizvod doseže želeni učinek.
Če se o lepoti lahko pogajamo, se o uporabnosti ali ustreznem delovanju naprav ne moremo.
Tržniki vplivajo na naše okolje. Ob nasičenosti ponudbe na trgu postane oblikovanje njihovo skrivno orožje, ki blagovni znamki omogoča, da kupca premami v zelo kratkem času. Z ustvarjanjem mišljenja o lepoti in grdoti, se izdelki enostavneje in hitreje prodajo. V naboru načinov manipuliranja vedenja potrošnika, ki v pomanjkanju časa kupuje predvsem z očmi, nekateri uporabljajo tudi sistem razglašanja grdote drugih ali razglašanje grdote predhodnih konceptov in lepote novih konceptov. Skromni grafični oblikovalec, ki se ne rad izpostavlja pomaga tržniku orkestrirati prodajo.
Kako je z lepoto pri klimatskih napravah in toplotnih črpalkah?
Klimatske naprave in toplotne črpalke morajo ustvarjati idealno klimo v prostoru. Kupci te naprave kupujejo, ker pričakujejo zanesljivo in učinkovito rešitev njihove potrebe po toplotnem udobju ob hkratnem zagotavljanju varčnega delovanja. Oblikovanje je za te proizvode pomembnejše kot kdaj koli prej a v prvi vrsti namenjeno zagotavljanju visoko učinkovitih in varčnih proizvodov, ki nudijo ustrezno udobje, varujejo zdravje ljudi in so prijazni do okolja.
Za zadovoljstvo uporabnika klimatske naprave ali toplotne črpalke je pomembna dolgoročno dobra izkušnja uporabnika in ne prvi vtis ustvarjen na osnovi koncepta lepote. Tehnologija oblikovanja za dolgoročno in dobro uporabniško izkušnjo je veliko pomembnejša od ustvarjanja koncepta lepote klimatske naprave ali toplotne črpalke.
Pri kvalitetnih produktih je dizajn povezan predvsem z učinkovitostjo, higieno, funkcijami udobja in varovanja zdravja ter življenjsko doba proizvoda, ki zagotavlja pravo uporabniško izkušnjo.
Seveda bo vedno obstajala alternativa, ki bo trdila, da je nek koncept lep, drugi pa grd. Manipuliranje vedenja o lepoti s predalčkanjem konceptov med lepe in grde ni na mestu pri izdelkih, katerih osnovni namen je zagotavljanje toplotnega udobja v prostoru. Oblikovanje vedenja o lepoti pri klimatskih napravah in toplotnih črpalkah ni zmožno narediti izdelek zelo koristen del življenja lljudi. Izpostavljanje koncepta lepote se uporablja, da se z njim hitro premami kupca klimatske naprave ali toplotne črpalke, če pa želimo idealno toplotno udobje za naš prostor je potrebno veliko več od nakupa zaradi lepote. Pri izbiri naprav morajo sodelovati predvsem strojni projektanti ter strokovnjaki klimatizacijske in ogrevalne tehnike, da v napravi prepoznajo prave kvalitete, za katerimi stojijo številni razvijalci in preizkuševalci pri proizvajalcu in v testnih laboratorijih. In to še niso vsi, za dimenzioniranje in ustrezno namestitev naprave v objekt je odgovoren pooblaščeni strokovnjak za vgradnjo.
Okolju prijazno vedenje potrošnikov je vedenje, ki ne ustvarja pretiranih odpadkov iz lepih izdelkov, ki malo trajajo, ne dobro služijo namenu in škodljivo vplivajo na okolje. Pogosto se namreč zgodi, da to kar nas premami na prvi pogled prehitro pristane v smeteh. Pri klimatskih napravah in toplotnih črpalkah je potreben daljši razmislek, predvsem pa upoštevanje strokovnega nasveta, saj sta učinkovita tehnologija in ustrezno dimenzioniranje naprav veliko pomembnejša elementa izbire od izbire prek »vsiljenih« konceptov popolne lepote.
Za dodatne informacije lahko brezplačno pokličete prek telefonske številke 080 1959, svetovalo vam bo izkušeno osebje našega podjetja.